Blog

Bekas pekerja Linamar mendakwa keadaan berbahaya, kecuaian alam sekitar di loji |WLOS

ARDEN, NC (WLOS) — Bahan kimia bocor, keadaan kerja yang berbahaya dan sejarah kebimbangan daripada pemeriksa negeri: itulah beberapa sebab bekas pekerja di kilang pembuatan Linamar menghubungi Meja Bantuan News 13.

Beberapa pekerja memberitahu kami bahawa mereka sangat terganggu dengan apa yang mereka lihat di kemudahan itu, mereka berhenti. Peranti Mendengar Elektronik

Bekas pekerja Linamar mendakwa keadaan berbahaya, kecuaian alam sekitar di loji |WLOS

Kini, mereka bersuara, tetapi meminta identiti mereka disembunyikan.

Seorang berkata, "Persoalan jutaan dolar ialah, bagaimana mereka masih beroperasi?"

Kesemua lima bekas pekerja Berita 13 yang bercakap dengan bersetuju misi mereka adalah untuk memaksa perubahan di kilang sebelum seseorang cedera parah atau alam sekitar rosak teruk.

Linamar adalah sebahagian daripada pengeluar kereta yang berpangkalan di Kanada dengan kilang di Arden.

Menurut dokumen dari Jabatan Kualiti Alam Sekitar Carolina Utara, "Linamar mula beroperasi di tapak ini pada 2012 dan kini beroperasi sebagai pengeluar alat ganti automotif..."

Proses itu termasuk "kejuruteraan, kimpalan, pemesinan dan pengilangan komponen jentera, pemasangan dan peralatan ujian."

Bekas pekerja memberitahu kami sebahagian daripada proses itu melibatkan penyejuk yang diperlukan untuk minyak yang digunakan.

Pekerja berkongsi foto yang mereka katakan menunjukkan cecair penyejuk bocor, cecair putih kelihatan di dalam bangunan, tempat letak kereta dan ke bawah longkang ribut.

Mereka mengatakan cecair yang sama berakhir di kolam tadahan berhampiran juga.

KOS PERMIT YANG TINGGI MUNGKIN MEMAKSA USAHAWAN SISA HAIWAN HAIWAN HITAM GUNUNG BERPINDAH KE LUAR NEGERI

Seorang bekas pekerja memberitahu News 13, "Kesan alam sekitar adalah besar. Anda mempunyai kawasan terbuka, rusa, banyak hidupan liar di kawasan itu, anda mempunyai tasik itu. Jadi anda mempunyai sejumlah besar bahan kimia yang disimpan di kemudahan itu di sana....Ia hanya tidak menghiraukan alam sekitar, mengabaikan kesihatan dan keselamatan orang ramai."

Berita 13 menghubungi Jabatan Kualiti Alam Sekitar Carolina Utara meminta semua laporan yang berkaitan dengan Linamar.NC DEQ menghantar lebih 15 dokumen sebagai tindak balas.

Rekod tersebut bermula pada 2016 berkaitan dengan Bahagian Sisa Berbahaya Carolina Utara untuk aktiviti syarikat sebagai "Penjana Kuantiti Kecil yang Dikecualikan Secara Bersyarat bagi sisa berbahaya".

Kemudian, dua tahun lalu, terdapat laporan mengenai anggaran 500 gelen "pelepasan penyejuk terpakai" bocor dari "palung lantai."

Insiden itu mencetuskan pensampelan yang menunjukkan "minyak penyejuk adalah sisa berbahaya" dengan kepekatan plumbum hampir dua kali ganda jumlah terkawal.

Kemudian, setahun kemudian siasatan oleh NC DEQ menunjukkan "beberapa logam berat... hadir dalam tanah di kawasan yang menjadi perhatian."

Dan pada Januari 2023, NCDEQ mengeluarkan dua pelanggaran kepada Linamar.

Satu melibatkan pelabelan bekas kimia, satu lagi adalah kerana syarikat itu "gagal berhenti dan mengandungi pelepasan minyak terpakai."

Pada bulan yang sama, selepas aduan tanpa nama, pemeriksa mengambil sampel yang menunjukkan "cecair pemotong terpakai yang akan dianggap sebagai sisa berbahaya"

Laporan itu juga mengatakan bahawa pada Disember 2022, "keluaran baharu telah berlaku" dengan "lebih banyak sisa berminyak" di dalam tanah.

Pemeriksa mengatakan bahawa "berpotensi membawa kepada pelepasan terus mana-mana produk yang tumpah ke sistem saliran ribut."

Seorang bekas pekerja memberitahu News 13, "Terdapat semua jenis pelarut di sana, banyak yang berasaskan air, tetapi masih berasaskan air dan minyak, terdapat bahan kimia di sana yang boleh membunuh ikan."

Pada bulan Mac 2023. Rekod NC DEQ menunjukkan pelanggaran telah diperbetulkan.

Kami bertanya kepada salah seorang bekas pekerja jika mereka fikir laporan dan pelanggaran itu diambil serius.

Seorang bekas pekerja menjawab "Tidak, tidak sedikit pun...Pihak pengurusan tahu apa yang salah. Tiada peningkatan di sana."

Tetapi, pekerja yang kami bincangkan berkata terdapat satu lagi masalah besar di kemudahan itu - bahaya untuk pekerja.

Seorang bekas pekerja berkata, "itu adalah salah satu tempat paling tidak selamat yang pernah saya kerjakan sepanjang hidup saya."

Berita 13 menghubungi Jabatan Tenaga Kerja Carolina Utara meminta semua dokumen yang berkaitan dengan Linamar.

Bekas pekerja Linamar mendakwa keadaan berbahaya, kecuaian alam sekitar di loji |WLOS

Pembuatan Robot Eod Seorang jurucakap berkata permintaan rekod awam kami akan mengambil masa berbulan-bulan untuk disiapkan, tetapi agensi itu dapat menghantar maklumat berikut kepada kami: